Sering Kesemutan, bermakna anda Mengalami Penyakit Ini! <=> Baca Sebelum Terlambat

Sering Kesemutan, bermakna anda Mengalami Penyakit Ini
Adakah anda pernah merasakan kesemutan. Nah masalah kesemutan kerap kali dikaitkan dengan keadaan di mana saluran darah pada bahagian tubuh mengalami hambatan.
Sebagai contoh, jika kita tertidur dengan kepala menindih salah satu tangan, maka tangan akan berpotensi mengalami kesemutan yang tentu saja akan membuat tangan menjadi mati rasa dan sakit.

Jika anda sering mengalami kesemutan pada kawasan kaki walaupun anda merasa harusnya tidak ada halangan pada peredaran darah ke kaki, anda tentu harus mengetahui apa penyebabnya.
Berikut adalah beberapa penyebab dari kesemutan pada kaki yang dikutip dari doktersehat.com,
* Punca Kesemutan Pada Tubuh
Jika anda mengalami kesemutan pada kawasan kaki, boleh jadi anda mengalami masalah saraf tersepit.
Saraf yang tersepit pada kawasan kaki akan menyebabkan rasa kesemutan dan bahkan boleh membuat rasa kebas dan juga kesakitan pada kaki.
Jika anda mengalami hal ini, anda perlu membuat pemeriksaan keadaan anda ke doktor sehingga masalah saraf terjepit dapat ditangani dengan baik.
Selain saraf tersepit, masalah kesemutan juga boleh disebabkan oleh penyakit yang disebut sebagai peripheral artery disease.
Penyakit ini akan membuat rangkaian arteri mengalami penyempitan dan penyumbatan kerana banyaknya kandungan lemak dan kolesterol di dalam pembuluh darah.
Tumpukan kolesterol dan lemak ini menyebabkan aliran darah ke kaki pun menjadi tidak lancar. Disamping itu, saraf-saraf pada kawasan kaki pun cenderung kekurangan nutrisi dan oksigen sehingga rasa kesemutan pun boleh muncul pada kaki.
* Kesemutan Dapat Disebabkan Oleh Penyakit Berbahaya
Penyakit lain yang menyebabkan kesemutan adalah diabetes.Pesakit diabetes cenderung mempunyai kadar gula darah yang tinggi dan keadaan ini boleh membuat saraf tepi mengalami kerosakan teruk.
Kesemutan biasanya bermula pada hujung jari-jari kaki dan akhirnya menjalar ke kaki.
Selain kesemutan, pesakit diabetes juga cenderung mudah merasa lapar dan dahaga tetapi juga sering ingin buang air kecil.
* Pencegahan dan Pengendalian Kesemutan
Selain kerana penyakit, mereka yang mengalami masalah kekurangan nutrisi, khususnya kekurangan beberapa vitamin B layaknya B1, B6, dan juga B12 akan mengalami kesemutan pada kedua-dua kaki.
Keadaan ini boleh dirawat dengan tambahan khusus vitamin B yang banyak terdapat di farmasi.
Selain itu, jika anda adalah penagih alkohol, maka keadaan saraf tubuh pun cenderung mudah rosak sehingga anda pun mengalami kesemutan.
Satu perkara yang pasti, jika kesemutan disertai dengan tanda-tanda layaknya mati rasa, sakit kepala, sehingga bahagian tubuh yang semakin lemah, anda perlu segera memeriksakannya ke doktor untuk pengendalian lebih lanjut kerana boleh jadi ini adalah tanda-tanda dari penyakit strok yang sangat mematikan. via: tribunnews.com

Suka dengan ini?
|

loading...