Anda Akan Terkejut Dengan Arti Warna Darah Haid Berikut Ini


Tahukah kamu bahawa darah haid atau haid mempunyai arti warna masing-masing. Setiap bulan wanita pasti akan mengalami masa Haid yang berlaku akibat pereputan dinding rahim kerana tidak terjadinya pembuahan.
Darah yang dikeluarkan pun mempunyai warna dan tekstur yang berbeza-beza dan ternyata mempunyai erti yang berbeza-beza pula. Biasanya darah boleh berwarna merah terang, kecokelatan hingga hitam, serta dapat bertekstur tipis atau sangat tebal.

Darah yang dikeluarkan pun berbeza-beza jumlahnya. Biasanyanya hanya berjumlah 4 sudu teh hingga 12 sudu teh selama seminggu atau lebih masa haid.
Namun, dari warna darah haid tersebut ternyata mempunyai arti tersendiri loh. Seperti berikut ini:
  1. Warna merah terang, bermakna darah tersebut baru sahaja dikeluarkan dari tubuh dan alirannya cenderung ringan dan teratur.
  2. Warna merah gelap, darah ini menandakan jika terjadinya simpanan lama didalam rahim dan baru dikeluarkan sekarang. Biasanya darah ini keluar ketika wanita bangun tidur.
  3. Warna kecoklatan hingga kehitaman menandakan bahawa adanya darah tua. Biasanya darah berwarna kecoklatan dan kehitaman ini keluar pada saat penghabisan masa haid.
  4. Warna orange, bererti darah tersebut telah bercampur dengan cecair dari serviks.Selain itu, darah orange ini juga boleh menjadi tanda suatu penyakit.
Selain warna, tekstur darah juga mempunyai arti tersendiri, seperti darah yang menggumpal yang mempunyai arti darah mensturasi terjadi cenderung berat. Jika keadaan ini terjadi secara terus menerus, sebaiknya kamu dapatkan pemeriksaan ke doktor.
Jika pada darah yang berbetuk licin seperti jelly, adalah darah yang bercampur dengan lendir dari serviks pada faraj. Sedangkan untuk darah yang nipis dan cair biasanya darah tersebut sudah kembali bekerja sama dengan anticoagulant alami tubuh.
Pada darah yang keluar dengan suatu gumpalan tisu berwarna kelabu dalam jumlah yang banyak, itu berarti telah terjadi keguguran atau pengguguran dan perlu segera periksa ke dokter.
Boleh juga darah haid menandakan kehadiran tumor jinak yang ada didalam rahim.Biasanya kehadiran tumor ini ditandai dengan keluarnya darah haid yang lebih banyak daripada biasanya serta darah menggumpal dalam masa yang lama. - [via: palingseru.com]

Suka dengan ini?
|

loading...