3 Punca Utama Rambut Beruban di Usia Muda

Banyak uban di rambut?  Duh!  bikin penampilan nggak nyaman banget ya pastinya.
Uban yang muncul awal menjadi masalah tersendiri bagi individu usia 20-an dan 30-an. Menurut kajian, kira-kira 23 peratus penduduk dunia baru akan beruban ketika menginjak 50 tahun.

Lantas kenapa ada individu tertentu yang mempunyai uban di usia muda? Jawapannya mudah, kemungkinan perkara itu berkaitan dengan ibu bapa kita. Bukan kerana mereka membuat anda stres, melainkan kerana faktor genetik yang diturunkan oleh ayah atau ibu anda.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh University College di London dan diterbitkan dalam jurnal Nature Communications , bila anda beruban di usia muda maka yang harus "dipersalahkan" adalah ibu bapa anda.

Penyelidik mempelajari jenis rambut 6,300 penduduk Eropah berdarah Amerika Latin dan penduduk keturunan campuran dari warga Amerika asli dan Afrika dengan membandingkan genom mereka. Mereka mendapati, penduduk Eropah yang beruban awal mempunyai gene IRF4 yang diyakini penyelidik sebagai gen yang bertanggungjawab mengurangkan warna pada folikel rambut.

Setelah menganalisis data, penyelidik menyimpulkan 30 peratus munculnya uban disebabkan oleh faktor genetik. Sementara 70 peratus lain disebabkan oleh faktor persekitaran. Berikut faktor persekitaran yang dianggap mempengaruhi munculnya uban lebih awal, dikutip dari laman Sheknows , Minggu (6/3/3016):

1. Merokok
Ya, merokok tidak hanya buruk bagi kesihatan paru-paru dan jantung tetapi juga pada keindahan rambut anda. Kajian tahun 2013 menunjukkan, para perokok berisiko 2.5 kali beruban lebih awal.

2. Tekanan
Berdasarkan kajian 2011 yang dilakukan kehormat Nobel Robert Lefkowitz menunjukkan, tenaga yang digunakan tubuh untuk mengatasi berbagai permasalahan hidup boleh merosakkan DNA sehingga menyebabkan penuaan awal dan uban.

3. Pencemaran
Bila anda tinggal di bandar metropolitan yang tinggi pendedahan kepada pencemaran yang kelihatan maka akan besar kemungkinan rambut anda lebih cepat beruban. Radikal bebas yang muncul akibat pencemaran boleh merosakkan folikel rambut dan sel-sel yang dibentuknya. - [sumber liputan6.com]

Suka dengan ini?
|

loading...