WHO: Kita Berhadapan dengan Virus Zika yang Rumit

Sejumlah nyamuk Aedes Aegypti nyamuk kelihatan di makmal dari Latihan dan Penyelidikan Perubatan Training Center International (CIDEIM) di Cali, Colombia (2/2/2016).  Aedes Aegypti aktif pada pagi hingga siang hari.  (REUTERS / Jaime Saldarriaga)
Kes Zika yang disebarkan oleh nyamuk kian meluas, melanda hampir 46 negara di dunia. Kemungkinan virus ini akan terus merebak. 

Pengarah World Health Organization (WHO), Margaret Chan berkata penyebaran dari virus ini menjadi cabaran terbesar untuk WHO dalam memberantas kes Zika.

"Penyakit nyamuk ini membentangkan ancaman besar namun kemungkinan besar kes akan menjadi lebih baik sebelum benar-benar menjadi lebih buruk lagi," ujarnya dalam laman Time , Jumat (26/2/2016).

Menurut WHO kes Zika ini menyerupai wabak penyakit besar sebelum ini seperti Ebola dan SARS - namun Zika lebih mematikan dari kedua-dua penyakit tersebut.

Chan berkata, kedua-dua penyakit tersebut hanya melanda beberapa negara, sedangkan Zika tengah melanda 46 negara.

Terlebih nyamuk Aedes aegypti berada di 130 negara dan secara signifikan mampu meningkat juga merebak lebih luas lagi.

Diketahui virus Zika telah berkaitan dengan kelahiran cacat pada janin ibunya tengah mengandung ketika diserang oleh virus ini. Tak hanya cacat, gangguan lumpuh yang disebut dengan sindrom Guillain-Barre pun boleh melanda pesakit Zika.

WHO berkata masih banyak fakta Zika yang belum terungkap. "Kita berhadapan dengan virus yang begitu rumit dan tidak pasti, jadi kita harus bersedia untuk kejutan seterusnya," ujar Chan. - [liputan6.com]

Suka dengan ini?
|

loading...